David DOIASHVILI : Dureros este că Ranevskaia nu mai există, nici Gaev, dai însă de Lopahin oriunde te-ai uita!
Interviu cu regizorul unor montări de răsunet pe scena
TNB, “Regele Lear” şi “Livada de vişini”
- Sunteţi
un artist pe care succesul pare să nu-l fi ocolit niciodată. Vreme de mai bine
de două decenii, cariera dumneavoastră a adunat numeroase premii, atât în ţară
cât şi dincolo de graniţele ei. În Georgia, spectacolele pe care le-aţi
realizat au fost distinse cu cele mai importante premii teatrale: Shota
Rustaveli, Kote Marjanishvili și Sandro Axmeteli. Dintre cele străine,
amintim, de exemplu, cele 9 premii pentru spectacolul „Macbeth”, la Festivalul
de la Rijeka, Croaţia. Aţi primit şi Medalia de Onoare şi pe cea de Excelenţă. Pentru
sufletul dumneavoastră însă, care dintre toate distincţiile acestea valorează
mai mult?
- Niciuna.
Pentru mine este importantă dragostea publicului. Dacă
o meriţi, ea este cea mai preţioasă dintre medalii, dacă o câştigi este cea mai
mare răsplată. Niciodată n-au contat pentru mine medaliile. Cred că am vreo
patru, dar nu veţi găsi niciodată toate acestea în CV-ul meu. Arta nu este un
sport, de aceea eu nu-mi măsor realizările în medalii sau premii. Corect mi se
pare să fiu judecat prin prisma unui spectacol, sau a dragostei spectatorului,
pe care am câştigat-o sau nu.
- Putem citi ca pe un semn de iubire din partea
publicului georgian graba cu care a epuizat biletele pentru cele două
spectacole româneşti, cu Livada de vişini, la actuala ediţie a Festivalului Internaţional
de Teatru de la Tbilisi?
- Şi asta. Dar şi faptul că publicul se afla în
aşteptare. Spectatorul care iubeşte teatrul urmăreşte ce faci. Şi aşteaptă un
nou spectacol. Asta înseamnă că are nevoie de tine. Bineînţeles că interesul cu
care eşti înconjurat îţi dă un imbold ca să faci lucruri din ce în ce mai bune.
- Şi ce i-aţi
oferit spectatorului georgian în ultima vreme? Care este cel mai nou spectacol realizat
pe scena Teatrului Muzical și
Dramatic de Stat “Vaso Abashidze”?
- „Omul pernă” de
Martin McDonagh.
- Am văzut un clip
publicitar minunat pentru acest spectacol. Dar şi celelalte trailere ce
însoţesc promovarea spectacolelor pe care le realizaţi vădesc o anumită
înclinaţie cinematografică. Regia de film v-a tentat vreodată?
- Nu, niciodată nu m-a atras, dar am fost pus
în situaţia asta de vreo 2 ori, când a trebuit să filmez ceva. Şi foarte bine
că s-a întâmplat aşa, cu ocazia asta mi-am dat seama că sunt un regizor de film
foarte prost. Este cu totul altă profesie şi eu singur am pus punct. Ce aţi
văzut pe internet este rezultatul unei munci de echipă din teatrul nostru. Eu avansez
nişte idei, apoi vine echipa şi le realizează. Uneori îmi place, alteori nu şi
atunci intervin.
- Vă amintiţi acel prim moment, declicul pentru
regia de teatru? Când s-a petrecut revelaţia?
- În copilărie. Mi-aduc aminte de o temă pe care
am scris-o la vârsta de 8 ani, când învăţătorul ne-a cerut să scriem o
compunere la finalul clasei a 3-a cu tema „Ce vreţi să deveniţi”. Tema mea se
compunea din două propoziţii: „Eu vreau să fiu regizor de teatru. Eu vreau să
fiu un om bun”. Nu ştiu ce fel de regizor am devenit, dar încerc măcar să fiu
un om bun.
Când soarele Georgiei îţi spune Bună dimineaţa, la TNB. David Doiashvili şi Keti Endeladze (soția)
- Conduceţi un teatru muzical-dramatic. Aţi fost
tentat şi de regia de operă?
- Da, au fost câteva montări. Una la Teatrul
Mariinsky din Sankt Petersburg cu Lucia Di Lammermoor de Donizetti,
iar în Georgia alte două opere – una în Tbilisi, cealaltă în Batumi. Cu toate
acestea, sincer să fiu, nu prea mă atrage regia de operă. Îmi place foarte mult
să merg şi să ascult acest gen de spectacol. Dar când trec la lucru,
posibilităţile teatrului mă interesează, pentru că aici pot să experimentez. Eu
cred că mai toţi regizorii ajung la operă plecând de la teatru. După ce epuizezi
tot ce ţine de cuvânt şi simţi nevoia de ceva nou, atunci apare muzica. Dar eu
n-am epuizat lucrul cu cuvintele aşa că, deocamdată locul meu este în teatru.
- În spectacolele
dumneavoastră cuvintele şi muzica merg împreună.
- La mine şi în viaţă este la fel. Prin muzică
nu înţeleg o simplă melodie. Fiecare zgomot care poate crea atmosferă, pentru
mine este muzică. Uneori, chiar şi o pauză se poate transforma în muzică. Aşa
simt eu.
- În teatrul pe
care-l conduceţi există o secţie muzicală şi una de dramă?
- Nu, nu-i vorba despre asta. Teatrul este
muzical-dramatic într-adevăr, dar asta înseamnă că actorii pe care-i aleg dovedesc
aceste calităţi: cântă foarte bine, ştiu să se mişte foarte bine şi pot juca aproape
orice, având date dramatice bine conturate. Eu am nevoie de actori universali,
care să se plieze pe viziunea mea asupra textelor.
- Aţi mai
avut o funcţie importantă într-un alt teatru, la Teatrul Dramatic „Kote Marjanishvili”, pentru o perioadă mai scurtă, de 3 ani. Ce aţi găsit atât de special în
climatul acestui teatru, sau ce aţi construit aici, la „Vaso Abashidze”,
pe care-l conduceţi din 2004 cu atât de mult succes? Se spune că realizările cele mai importante
ale carierei dumneavoastră, până în acest moment, sunt legate de acest teatru.
- Când am fost numit
regizor şef în Teatrul Marjanishvili,
unul din cele mai importante teatre naţionale ale noastre, aveam 22 sau 23 de
ani. Eram foarte tânăr. Acesta este un teatru cu tradiţie, cu regulile şi obiceiurile
lui. La doi ani după ce am ajuns acolo mi-am dat seama că, ori trebuie să
distrug totul şi să fac ceva nou, ori să-l părăsesc. Ca regizor, simţeam că mă
paşte stagnarea. După 2 ani şi jumătate am plecat din acel teatru în care mă
simţeam ca într-o mlaştină ce mă trăgea la fund. Apoi am venit într-un teatru
nou, unde nu existau tradiţii, nici şabloane, aşa cum există mai peste tot. Am
luat-o aşadar de la zero şi cred că am realizat ceva. Eram tineri, ambiţioşi şi
ştiam exact ce voiam.
- În continuare ce
planuri aveţi?
- În perioada asta teatrul se află în
reparaţii. Cam într-un an, un an şi jumătate vom avea o scenă nouă, cu o dotare
tehnică modernă şi eu cred că teatrul o să prindă o nouă viaţă. E un moment pe
care-l aştept cu nerăbdare.
- O să mai aveţi
timp să lucraţi peste hotare?
- Pentru că teatrul meu se află în reparaţii –
şi este deja al treilea an, am avut timp suficient să lucrez peste tot. Nu cred
că voi mai avea atât de mult timp cât am avut în această perioadă.
- Cum v-aţi simţit
în Naţionalul bucureştean, ceva din această atmosferă v-a amintit de cea pe
care o aveţi acasă, la Tbilisi?
- Bănuiesc că şi aici există nişte reguli,
fiecare Teatru Naţional le are. Am impresia că tinerilor regizori români nu
prea le-a plăcut să monteze aici din cauza acestor reguli. Acum însă, cred că a
apărut o suflare nouă, ceva promiţător. În timpul castingului, pe când am ales
actorii, am simţit că ei îşi doresc ceva nou, apoi lucrul a mers aşa ca şi cum
am fi respirat deodată. Cred că schimbările sunt nu doar importante dar şi
foarte necesare, altfel n-o să se întâmple nimic semnificativ, n-o să iasă
nimic nou.
- Cum vă
organizaţi timpul de repetiţii? Sunt regizori care preferă să lucreze fără un
termen fix. Repetă până când simt că spectacolul e gata.
- Mie îi pare rău când actorii care stau la
repetiţiile mele şi nu fac nimic. De aceea eu împart timpul, şi orele, pe
scene. Poate mai greşesc puţin la calcul, poate mai avem mici decalaje, de o
jumătate de oră. În ceea ce priveşte lucrul per ansamblu, depinde de locul unde
montez, de textul pe care-l montez şi cu cine lucrez. Dacă eu cunosc trupa, cum
a fost cazul la acest spectacol, am spus că în două luni am să pun „Livada de
vişini” şi acesta a fost timpul de lucru. Dacă nu cunoşteam trupa, atunci obigatoriu
aş fi cerut o perioadă puţin mai mare de pregătire.
Un regizor care nu lasă niciun detaliu la voia întâmplării
- Ce aţi dori să
nu rateze publicul din viziunea dumneavoastră asupra acestei Livezi? Pe ce aţi vrea să se
concentreze atenţia lor?
Nu fac parte dintre
regizorii care cred că teatrul poate schimba lumea. Dar sunt genul acela de
regizor care crede că, dacă omul vine la teatru, el trebuie să rămână cu nişte
întrebări, cu ceva care să-l preocupe, să-l neliniştească. Şi poate prin
gândurile astea, ceva se va schimba în viaţa lui. De aceea eu cred că fiecare
om care vine la spectacolul meu trebuie să vadă ceva legat de el, ceva
individual. De la om la om, fiecare decide cu ce va pleca de la spectacol. Cu lozinci sau cu sentinţe nu putem acţiona,
de genul: Nu trebuie să tăiem Livada de vişini, sau trebuie să tăiem Livada… Nici
nu mă gândesc la lucruri de genul acesta. Pentru mine important este ca spectacolul
să aibă profunzime şi atmosferă, iar din acestea două, spectatorul să descopere
ceva doar al lui. Dacă lucrul acesta se întâmplă, eu pot să spun că spectacolul
mi-a reuşit.
- Nu aveţi
impresia că fiecare generaţie repetă istoria şi taie câte o livadă? Cehov a
fost vizionar şi a intuit prin Lopahin tăvălugul ce avea să vină… Cum îl
percepeţi astăzi pe Lopahin?
- Când citesc această piesă eu nu mă gândesc la
Lopahin. Pentru că din aceştia sunt destui. Oriunde te-ai uita, dai peste
Lopahin. Dureros este că deja nu mai există Ranevskaia. Nici Gaev nu mai
există. Şi noi suntem generaţia Iaşa. Undeva ne-a scăpat această frumuseţe pe
care o aveau ei.
- La ce visaţi
pentru viitor? Intenţionaţi să reveniţi la TNB?
- Iubesc foarte mult actorii cu care am lucrat
şi atmosfera pe care o am aici. Pentru mine contează mai mult procesul, munca
din timpul repetiţiilor, decât rezultatul. De aceea repetiţiile au fost pentru mine foarte
importante şi am lucrat cu plăcere. Dacă artişii vor avea dorinţa să lucrăm din
nou şi o să am şi eu timp, am să revin neapărat.
Interviu
realizat de Olivia Chirvasiu
Traducerea:
Corina Druc
Fotografii:
Florin Ghioca/TNB
În perioada repetiţiilor la LIVADA DE VIŞINI, pe scena mare a TNB
În
1994 a absolvit Institutul de Teatru Shota Rustaveli, Facultatea de Regie de
Teatru, la clasa lui Mikheil Tumanishvili.
În perioada 1998-2001 a fost regizorul şef al Teatrului
Dramatic Kote Marjanishvili. Printre proiectele de succes realizate de el se
numără Regele Lear şi Macbeth de William Shakespeare, Salome
de Oscar Wilde, Trei surori de
Anton Cehov.
Începând cu 2004, David Doiashvili este manager și director artistic al Teatrului Muzical și Dramatic de Stat Vaso Abashidze. Apogeul carierei sale creative este asociat cu acest teatru. Numeroase piese din cele pe care le-a montat în acest teatru au devenit subiect de mare interes și au câștigat notorietate în rândul publicului, criticilor și producătorilor. Cu deosebit succes au fost prezentate în cadrul unor festivaluri prestigioase din diferite țări de pe glob.
Bună dimineaţa, de la Tbilisi, din Festival!