INTERVIU CU ACTORUL EMILIAN MÂRNEA
E.M.: Teatru, muzică, dans, pictură, orice-ţi îmbogăţeşte paleta mijloacelor de expresie artistică. Pot spune că am crescut în Liceul de Artă din Arad, timp de 12 ani, unde fiind înconjurat de muzică, pictură şi sculptură m-am lăsat influenţat câte puţin, de fiecare în parte. Am ales teatrul pentru că le îmbină cel mai bine pe toate.
A.N : Cum i-ai cunoscut pe Petre şi Florin?
Cu Petre şi cu Florin mă ştiu din primele zile de facultate. Am fost colegi la clasa prof. Miklos Bacs, unde, în scurt timp, am descoperit că suntem pasionaţi de muzicş şi instrumente. Initţal, am făcut echipă cu Petre, de 4 mâini la pian & instrumente, pe urmă ni s-a alăturat Florin şi ne-am reâmpărţit pe instrumente şi glume Facultatea e o superamintire, ce se împarte în milioane de superamintiri mai mici, care la rândul lor se împart în miliarde de particule de superamintiri.
A.N :Care sunt regulile după care te ghidezi în meseria de actor? Îţi impui o oarecare disciplină pentru a funcţiona corect?
Pentru că în majoritatea spectacolelor în care am fost distribuit până acum, am “dat” mai mult din instrumente decât din gură, regulile sunt: să se audă ce vorbesc pe scenă, să se înţeleagă ce vorbesc şi să am logică in ce vorbesc. La baza oricarei arte stă libertatea de a crea, pe care e păcat s-o îngrădim cu reguli.
A.N :Ai fost distribuit în rolul lui Niccollo, din cel mai jucat text al lui Matei Vişniec, Angajare de clovn. ( acum şi la TNB, în viziunea regizorală a lui Ion Caramitru ) Cum ai descoperit clovnul din tine?
Am pornit într-o călătorie prin lumea circului, sub îndrumarea domnului Caramitru, în care am “devorat” cam tot în materie de circ şi clovni: fotografii, cărţi, filme, spectacole de circ, atât înregistrate cât şi live; cum şi cat ne-au inspirat, puteţi observa în rezultatul final. Clovnul exista, in fiecare dintre noi, trebuie doar sa-l accesam.
A.N :Care este replica ta preferată din acest spectacol?
“Nu, că furaţi” e o replică pe care Nicollo le-o spune celorlalţi doi clovni, în contextul în care îşi prezintă momente individuale unul celuilalt. Orice lucru de bună calitate este mai greu de conceput decât de furat.
A.N :Dar replica preferată pe care nu ai dat-o încă?
N-am. Le dau pe toate.
A.N :Cum caracterizezi relaţia ta cu publicul?
Ca în orice spectacol, schimbul de energii public - actori e esenţial, întreţine spectacolul si îl păstrează proaspat. În spectacolul Angajare de clovn întâlnim acelaşi fenomen, spectacolul se dedică total publicului, cu atât mai mult în momentele de flashback, din partea a- II- a, unde apare raportarea directă.
A.N :Rolul pe care îl îndrăgeşti cel mai mult. De ce?
Rolul de bun cetăţean. De fiecare zi.
A.N :Crezi că teatrul are vreun aport în educarea societăţii civile? Care este părerea ta de actor şi bun cetăţean?
Teatrul
ajută la educarea publicului, doar că marea majoritate a publicului nu
doreşte a fi educat, ci distrat. Să nu uitam că se plictiseşte foarte
uşor, ba chiar adoarme în unele cazuri, iar sarcina de a-l reactiva le
revine actorilor. Pentru a evita astfel de cazuri, cred că spectacolele
ar trebui adaptate ritmului nebunesc din zilele noastre, concentrate în
informaţie, mai scurte ca durată şi mai dinamice în acţiune.
Ce spune profesorul Miklos Bacs, despre fostul său student-Emilian:
"Emilian Mârnea are
candoarea unui Buster Keaton modern, o vulnerabilitate asumată care
face deliciul publicului spectator şi o deosebită fineţe în mânuirea
formelor de expresie actoricească. Dotat cu un remarcabil simţ ritmic şi
muzical, reuşeşte să transpună cu uşurinţă aceste calităţi într-un
limbaj teatral convingător şi organic. Histrionic şi ludic, plăcerea lui
de a fi pe scenă, este molipsitoare.Carisma lui face ca dialogul său cu
publicul să fie unul viu şi memorabil."
Roluri la TNB
Nicollo - "Angajare de clovn" de Matei Vișniec, regia Ion Caramitru, 2016
Împușcat în inimă - "Recviem" de Matei Vișniec, regia Alexandru Dabija, 2016
“Magic Național”, spectacol concert regizat de Ion Caramitru, 2015
“ActOrchestra” – spectacol inclus în Programul 9G la TNB, 2014
Fiul – “Vizita Bătrânei Doamne” de Friedrich Durrenmatt, regia Alexander Morfov, 2011