Actriţele Teatrului Naţional din Bucureşti, Florentina Ţilea şi Aylin Cadîr ne dezvăluie câteva secrete, ale unor femei urgisite, din Balcani
Sunt femei care au trecut prin situaţii limită. Anchetate,
ele dezvăluie adevăruri dureroase, experienţe cutremurătoare; mărturisiri-şoc!
În "Medeea,
mama mea" – de Ivan Dobcev - rolurile sunt dificile, partiturile generoase. Cerinţele
regizorale au fost cât se poate de pretenţioase, iar rezultatul, aşa cum veţi
vedea, unul impresionant!
Veţi asculta monologuri spuse pe nerăsuflate, şi
le veţi asculta cu inima strânsă. Iar în drumul spre casă, în urechile voastre
vor răsuna acordurile muzicii lui Assen Avramov. De neuitat!
- FLORENTINA ŢILEA,
cum este personajul pe care-l interpretezi în MEDEEA, MAMA MEA?
· Este ...de vis!, pentru că apare în visul altui personaj. Ca să pătrundem chiar în intimitatea repetițiilor, iată indicațiile pe care le-am primit de la regizor şi pe care le-am notat în textul de lucru: categorică, inteligentă, nemiloasă, are genă puternică, apără pătimaș adevărul, are intuiția vieții grele, este ispitită de pericol, des lovită de viață dar rezistă, ațâță la agresiune dar și la frumos, își acceptă destinul..., iar împreună am botezat-o JUPÂNA.
- Vorbeşte-ne puţin despre această femeie, Jupâna. Cum o
vezi tu?
·
O văd ca Ivan (Dobcev, n.n.). N-a fost nevoie să
imaginăm prea mult. Încă de la lecturi, el avea o părere de neclintit, despre oamenii care aveam să fim. Și asta nu doar pentru că este autorul textului, dar şi pentru că Ivan mai montase "Medeea" cu trupa
lui din Bulgaria, cu care repetase luni de zile. Deci lucrurile erau foarte
clare. În dubla lui calitate, de scriitor şi regizor, şi după această experienţă, personajele erau foarte vii în mintea și imaginația lui. Prin urmare, parcursul
nostru a constat în înțelegerea situațiilor scenice, acceptarea lor și
încercarea de a fi cât mai credibili. Și să ne și placă. Asta am încercat să
facem.
· În toată aglomerația de fantezie a dramaturgului, personajele feminine au câte un monolog important. Regizorul l-a copiat mot à mot din declarațiile de la poliție ale unor femei care au trecut prin situații limită, când au fost nevoite să aleagă între viaţa și moartea lor sau a copiilor lor. Din punctul meu de vedere sunt momentele cele mai puternice din spectacol pentru că sunt adevărate, sincere, dramatice. Pentru noi, solicitante. Este o responsabilitate în plus pentru mine când știu că undeva, în Europa, femeia asta trăiește la limita existeței. Niciodată nu pun piciorul pe scenă fără să încerc mai întâi să mă conectez cu destinul ei tragic, de luptătoare pentru normalitate.
- Te-a impresionat destinul acestei femei?
·
Pe cine nu impresionează destinul unui
copil târât din orfelinat în orfelinat, flămând, murdar, bătut, umilit, înjosit,
care odată ajuns la majorat este aruncat în stadă? Şi fiindcă voia o cameră a
lui și să muncească liniștit pentru a-și câștiga existența, viața îl împinge la
prostituție... Cum să nu fii impresionat de aşa ceva?
·
Partea dificilă a fost să lucrez cu un
bulgar care era și regizor și dramaturg și scenograf în același timp. O
provocare, why not?
Veniți la spectacol și veți înțelege de ce!
- AYLIN CADÎR, tu cum o vezi pe Zambila, personajul pe care-l interpretezi în MEDEEA, MAMA MEA?
Este cel mai dificil
rol pe care îl joc la momentul ăsta. Am o relaţie de love/hate cu acest
spectacol, pentru că s-a născut greu. Am lucrat cu un regizor care are un stil
de lucru diferit de cel cu care suntem obișnuiţi şi a durat ceva ca să dibuim
limbajul comun.
E greu de vorbit despre cum este această femeie. Spectacolul are mai multe planuri şi se întâmplă, cum e în cazul monologului, să nu mai fiu Zambila şi să spun povestea unei alte femei.
- Vorbeşte-ne puțin despre femeia asta, cum e pentru tine?
Pentru mine Zambila
este produsul societăţii în care creşte. Vedem, pe măsură ce înaintăm în
poveste, cum din copilul curat de la început devine prostituată pe centură, şi
asta din cauza lumii în care trăieşte. Ea îşi doreşte, dar n-are nicio şansă
pentru o altfel de viaţă.
Nu, apoi vine povestea
femeii care şi-a ucis copiii... Monoloagele din spectacol sunt luate mot à mot
din povestirile unor femei dintr-o puşcărie din Bulgaria. Sunt poveşti de
tip documentar.
Eu joc o femeie care
are un soţ violent şi care rămâne gravidă de două ori. De frica soţului îşi
naşte singură copiii. Pe unul îl ucide conştientă fiind de ce face, atât cât
poate fi o femeie abuzată ca ea, dar pe al doilea îl omoară din greşeală.
Multă vreme, la lectură, mi-a fost imposibil să citesc textul până la capăt. Eu însămi fiind mama unui bebeluş de şase luni la vremea aceea. Apoi, încet-încet am început să mă detaşez, să nu analizez prea mult, s[ nu judec şi să nu mă implic emoţional. Să las publicul să judece singur, aşa cum şi-au dorit regizorii.
- Spune-ne unde
plasezi acest rol între creaţiile tale: între cele mai dragi, între cele mai
solicitante, unde?
Este cel mai solicitant psihic din tot ce am făcut până acum. Este un spectacol intens, care nu-ţi permite nicio secundă de neatenţie. În cele mai multe scene depindem unul de celălalt, şi atunci, întocmai ca într-o mică orchestră, suntem cu ochii şi urechile ciulite.
- Te-a impresionat
destinul acestei femei?
Nu încape discuţie că
un asemenea destin nu te poate lăsa indiferent. Asta este şi ideea
spectacolului. Să pleci din sală cu nişte întrebări, să-ti ridici nişte
probleme. Ce e clar de apreciat, este felul în care e pus în scenă spectacolul
ăsta. Nu e nimic băgat în ochi, nu e nimeni tras la răspundere. Pur şi simplu
aceste femei îşi spun povestea şi apoi tonul grav este diluat, creând detaşarea
de care e nevoie, prin momentele muzicale. Întocmai ca la Brecht. De altfel,
Ivan Dobcev şi Margarita Mladenova duc mai departe teatrul social brechtian,
într-un stil pe care îl denumesc "post-brecht".
- Pentru tine care a
fost partea cea mai plăcută a pregătirii spectacolului? Dar cea mai dificilă?
Cea mai plăcută parte
a fost lucrul cu Assen Avramov, compozitorul momentelor muzicale, un om cu o
inimă deschisă, plină de muzică, cu care am şi legat o frumoasă prietenie.
Cel mai dificil a fost
lucrul la "corul" din partea finală a piesei. Dar, până la urmă am
înţeles ce se dorea de fapt şi acum este o bucurie când ajungem în acea parte a
spectacolului. Veniţi la "Medeea, mama mea" şi o să ne auziţi!
Spectacolul se joacă la Sala Pictura a Teatrului Naţional din Bucureşti.
Detalii despre spectacol, pe www.tnb.ro / http://www.tnb.ro/ro/medeea-mama-mea
Fotografii : Florin Ghioca
Interviuri: Olivia Chirvasiu.